Co můžu já, pacient?

Lékař je ta nejpovolanější osoba k posouzení našeho zdravotního stavu. Existují ale situace, kdy i my pacienti máme svá práva. Lékař je jenom člověk a některá rozhodnutí závisí jen na nás samotných. O čem můžeme rozhodovat a co můžeme sami změnit?

Pacient má právo:

Vybrat si lékaře

Pokud se vám nezdá chování lékaře, nevyhovuje vám postup léčby, nebo vám někdo doporučil někoho zkušenějšího, máte právo jednou za tři měsíce lékaře změnit. Nedoporučujeme to dělat často, protože je dobré pokud vás lékař dobře zná. Nelamte si ale hlavu s tím, že někoho urazíte, nebo že se bude zlobit. Vliv psychiky na uzdravení je známý a proto je důležité mít milého a schopného lékaře. Lékař vás může odmítnout jedině, pokud má „plný stav“ a nemohl by zajistit kvalitní služby ostatním pacientům. V každém případě by vám měl vystavit potvrzení o odmítnutí.

Vybrat si nemocnici

Chystáte se na zákrok v nemocnici které nedůvěřujete, nebo jste slyšeli až moc negativních ohlasů? Myslíte si, že musíte nastoupit na operaci jen v nemocnici nejblíže vašemu bydlišti? Můžete si vybrat jinou, důležité je, aby měla zvolená nemocnice smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou. Nemocnice může pacienta odmítnout jen v případě, že je přeplněná a chybí jí kapacita.

Nesouhlasit

Základním právem pacienta je odmítnutí léčby, protože ať chceme nebo ne, za své zdraví máme odpovědnost jenom my. Proto je nutné, aby nás lékař informoval o všech výhodách a nevýhodách operace, možných rizicích, komplikací a následcích a nejen to. Měl by navrhnout i možné alternativy, abychom se mohli správně rozhodnout. Před každou operací se podepisuje souhlas a to, že jsme byli seznámeni se všemi informacemi. V případě akutní operace je zdraví přednější a operace se provádí i bez souhlasu.

Stěžovat si

Nebyli jste spokojeni se zdravotní péčí, máte pochybnosti o postupu lékaře, nebo se k vám někdo nevhodně choval v nemocnici? Můžete podat stížnost řediteli zařízení a pokud na ni nebude reagovat podle vašich představ, obraťte se na příslušný krajský úřad nebo přímo na Ministerstvo zdravotnictví. V případě konkrétního lékaře se obraťte na Českou lékařskou komoru, nebo na svou zdravotní pojišťovnu. Většina zařízení má na svých internetových stránkách postup na podávání stížností.

Být informován

Máte právo na veškeré informace o svém zdravotním stavu, dokonce můžete nahlížet do vaší zdravotnické dokumentace. Můžete požádat o výpis, nebo kopii z dokumentace za příslušný poplatek.

Na zachování tajemství

Nechcete, aby o vašem zdravím stavu věděl kdokoli z vašich blízkých? Při nástupu do nemocnice nebo kdykoli během léčby můžete zakázat podávání jakýchkoliv informací.

Změnit pojišťovnu

Zdravotní pojišťovny se předhánějí v nabídkách a každá nabízí jiné bonusy a výhody. Pokud již nejste se službami své pojišťovny spokojeni, můžete ji jednou za dvanáct měsíců změnit, a to vždy k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí.

Díky vaší pomoci můžeme pomáhat stomikům k návratu do plnohodnotného života.