Pitný režim

Tekutiny jsou důležitou součástí stravy. Bez vody bychom nemohli existovat, proto je nutné dodržovat pitný režim (to slovní spojení zní trochu děsivě a mně osobně způsobuje, že mám problém doporučené množství vypít).

Pít či nepít

Pomocí vody můžete rychleji uzdravit své tělo a být fit. Doporučené množství tekutin se většinou uvádí 2-3,5 litru po menších dávkách v průběhu celého dne. Zdroje se liší a proto je nejlepší vnímat své tělo a sledovat, kolik toho za den vypijeme a jak na to reaguje naše stomie. Co nám dělá dobře. Někdy je vhodné pít během jídla, aby se strava lépe rozmělnila. Někdo to má přesně naopak. Nepije při jídle, protože je odpad příliš tekutý. 

Mýty a pravidla

Nejdůležitějším pravidlem, kterým bychom se měli řídit, je zkoušet opatrně co nám dělá a nedělá dobře a poslouchat svoje tělo. Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích nebo v diskusním fóru.

Perlivé nápoje způsobují plynatost, pytel se nafukuje a stomie může být slyšet. Ne vždy a ne u každého. Záleží jaké pytlíky používáte, zda mají filtr, jak účinný je, na druhu stomie, snášenlivosti nápoje apod.

Nedostatek tekutin snižuje množství moči a může se projevit zácpou. Ta hrozí hlavně u kolostomiků, protože v tlustém střevě dochází ke vstřebávání vody a proto je nutné dostatečně pít, aby odpad nebyl příliš tuhý.

Co pít?

Doporučujeme pít čistou vodu, která je pro naše tělo nejpřirozenější. V odborné literatuře se doporučuje mléko (ne vždy je ale vhodné, pozor na alergii), vývary, minerální vody (v menším množství), ovocné a zeleninové šťávy a ovocné a bylinné čaje.

A co alkohol?

Alkohol NENÍ TABU, ale každý ví, že našemu zdraví ve větším množství neprospívá. Sklenku kvalitního vína nebo chlazené pivo po dobrém obědě může občas tělu i prospět.

Babo raď

Rady jsou různé. Testujte, ochutnávejte, protože není všechno černobílé. Pro jednoho se nehodí pivo. Ano pivo má bublinky a někomu může způsobovat komplikace jeho projímavý účinek. Někomu ale může vyhovovat, že pivo zlepšuje trávení a snáší ho dobře i jeho stomie.